dinsdag 12 juli 2011

Pas op voor autoverkopers

Een nieuwe auto, wat een feest! Greenline, 3,4 liter diesel per 100 kilometer. Nu ben ik realist genoeg om te weten dat 4,5 op 100 al heel mooi is, dus ik geloof al die verhaaltjes niet, en laat die verkoper maar kletsen. Zolang ik maar kan uitrekenen dat ik hier het beste af ben is het goed. En daar gaat het toch nog mis.
Ik las een paar recensies, en toen kwam ik een opmerking tegen over het reservewiel. Wat een domoor, dacht ik nog, wie koopt er nu een auto zonder reservewiel. We hadden het met de verkoper gehad over LPG - zo'n tank komt vaak op de plaats van het reservewiel - en mijn wens om in dat geval toch zeker een reservewiel te hebben. Ik had bij de aanschaf alle opties goed bekeken, en nergens stond iets over het reservewiel. Email naar Škoda, en toen kwam het hoge woord eruit. Om gewicht te besparen wordt de Greenline geleverd zonder reservewiel, máár - met een geweldige reparatieset. zo'n setje waarmee je scheurtjes kleiner dan 4 millimeter kunt repareren. U weet wel: bewaren en gebruiken bij temperaturen tussen 10º en 35º, maximaal 4 jaar houdbaar, mits uw auto nooit buiten een verwarmde garage is gekomen. Want wie heeft er tegenwoordig nog een klapband? Wanneer heb je ooit een lekke band terwijl het vriest? Wie rijdt er langer dan 4 jaar in een auto? en wie heeft er nu geen verwarmde garage?
De ANWB adviseert om zeker een reservewiel mee te nemen, reparatiesetjes bezorgen de Wegenwacht alleen maar veel extra werk, en automobilisten veel overlast. Maar ja, autoverkopers hebben hun praatje al klaar: er worden tegenwoordig geen auto's meer geleverd met reservewiel. Net als dat op een cruiseschip geen zwemvesten meer worden gegeven - zoals ze in Rusland inmiddels ook weer weten. Wie zei ook weer dat alle autoverkopers psychopathische leugenaars zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom. Houd je aan de gewone regels van algemeen fatsoen. Anonieme reacties worden (meestal) verwijderd.