Op 15 april 1999 werd Nederland opgeschrikt door een kleine tragedie: 440 grondeekhoorns uit China waren in de versnipperaar gegooid omdat de papieren niet klopten. De wereldpers stortte zich erop, Kamervragen werden gesteld, en de KLM moest diep gaan met zijn excuses. Het was allemaal een tragische samenloop van omstandigheden, kortom een ongeluk.
Oud nieuws bestaat niet, dus nu het nieuws: het was geen ongeluk!
Het was een routineklusje: een lading met incorrecte papieren? Retour afzender. Toen kwam een telefoontje van een KLM-directeur: houd die grondeekhoorns nog één dag aan de grond, want dat vliegtuig, daar zit ook de koningin in, voor een staatsbezoek op weg naar China. En dan wil je geen grondeekhoorn uit de verpakking, al knagend tussen al die onmisbare kabels.
De volgende dag was het routineklusje een lastig geval geworden. Volgens de regels was het inmiddels te laat om terug te sturen, doorsturen naar de ontvanger kon ook niet, en voor de quarantaineregeling kwamen de grondeekhoorns ook niet in aanmerking. De regels schreven voor: diervriendelijk laten inslapen. een versnipperaar, een soort van hakselmachine, waar een beestje binnen een tiende seconde dood is, was de standaardoplossing. en een mediarel was geboren.
Conclusie: het was geen ongeluk. En de schuldige: een directeur. Maar ja, als het over de schuldvraag gaat is de directeur altijd gevlogen. Ook bij de KLM.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom. Houd je aan de gewone regels van algemeen fatsoen. Anonieme reacties worden (meestal) verwijderd.